ELIZABETH FERRER / Arturo Meade

Arturo Meade

Arturo Meade, que nació en la Ciudad de Méjico y ahora vive en Brooklyn, NY, ha producido un importante trabajo examinando aspectos de la cultura mejicana usando medios visuales y sonoros.

Meade trabaja con las plataformas materiales de la música, usando viejos discos (a menudo los deshechados por DJ´s y encontrados en tiendas de discos usados), imágenes con las que hace collage, utilizando la música en sí misma, para crear diálogos superpuestos entre las capas complejas de la historia mejicana desde la época pre-hispánica a la era moderna.

La instalación visual y sonora de Discos Paisa, exhibida por primera vez en la muestra Art into Music en el BRIC House in Brooklyn incluye una rejilla de cerca de cincuenta cubiertas de discos de segunda mano con las que ha realizado un collage con la imaginería que obtuvo del arco entero de la Historia Mejicana. Vemos una imagen de Tlaloc, el Dios Azteca de la lluvia hecho collage sobre un disco clásico y otro álbum cubierto con imágenes de una figura pre-hispánica e imágenes romantizadas de rancheros, los cowboys mejicanos. Con estos arreglos de imaginería, Meade persigue expresar la complejidad de la identidad cultural de una nación donde su historia antigua permanece visible en el panorama y donde la vida de todos los días está compuesta tanto por la cultura pop como por las tradiciones orgullosamentre guardadas.

Cada álbum en las series de Discos Paisa incluye un playlist creado por Meade. El artista carga las listas a una website a la que se puede acceder en el espacio de la galería. La playlist documenta un amplio espectro de música mejicana desde la estereotipada y esperada (salsa, mariachi) a las menos conocidas (son huasteco, narcocorrido).

El trabajo titulado Noche en El Savoy – ilustrado con un ejemplo del tipo de arquitectura brutalista de hormigón típica de los proyectos de edificios institucionales en el Méjico de los años años 60 – está acompañada con una playlist representante de la música de la danza popular de la época_ mambo, danzón y rumba (a esta lista se puede acceder en http://8tracks.com/arturomeade/noche-en-el-savoy).

En el proyecto de Meade, la música y la historia del arte visual trabajan juntas para mostrar una historia polifacética de formas indígenas, influencia extranjera y nuevas formas culturales.

Disco Paisa sugiere que la cultura e identidad mejicanas desafían la categorización o la idea de una simple línea narrativa. La arquitectura monumental de piedra, por ejemplo, es una manifestación de ambos templos pre-hispánicos y de la arquitectura del siglo XX. La formas musicales cruzan la mutación y son re-imaginadas; algunas veces se mantienen testarudamente provinciales.

Al darle la forma a este panorama histórico, Meade sugiere el rol crítico del arte y la música al ofrecer un sentido de identidad cultural que es plural y siempre en metamorfosis

Elizabeth Ferrer
Brooklyn, New York, 2014

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Elizabeth Ferrer ocupa actualmente el cargo de Vicepresidenta de Contemporary Art en BRIC, una organización en Brooklyn dedicada a las disciplinas artísticas y media. De 2001 a 2007 fue comisaria independiente en New York, en el área de museos y editoriales, enfocados al arte moderno, contemporáneo y a la fotografía de USA y Méjico. Con anterioridad a este período, desempeñó las funciones de Directora del Austin Museum of Art y de la Galería de la American Society, Centro de asuntos Latinoamericanos en New York.

Lanzó en BRIC la primera Bienal en Brooklyn y comisarió numerosos proyectos de exposiciones colectivas e individuales de arte contemporáneo. Entre sus proyectos, destacan En Foco/In Focus. Trabajos seleccionados de la colección permanente, una itinerante nacional en 2011-2012; y en el 2007, Abrazando Méjico: Mariana Yampolsky: Vida y Arte, promocionado por el Instituto Cultural Mexicano y copromocionado por la UBS Art Gallery de New York.

Su publicación monográfica más importante fue la de la fotógrafa modernista Lola Alvarez Prado (2006, New York) que fue acompañada por una itinerante que se mostró en la Universidad de Notre Dame y el Instituto Smithsonian, Washington DC.

Sus exhibiciones han sido mostradas en museos y galerías como la del Instituto Cultural Mejicano, el Museo de Arte de Scottsdale, en Arizona, y la Universidad de Texas, en Austin.

Es autora de numerosas publicaciones y ha colaborado en libros y catálogos de importantes exposiciones. En 1993 fue coeditora de la revista del Museo de Arte Moderno Artistas Latinoamericanos del Siglo XX.

Otras publicaciones incluyen: Lola Alvarez Bravo (New York, 2006); La vida Brinca: un libro der Tragaluz Photographs de Bill Wittliff (University of Texas Press, 2006); La verdadera poesía: El arte de María Izquierdo (New York, American Society, 1997) y The shadow born of Earth; New Photograhy in México (New York, American Federatin of Arts, Universe Boks/Rizzoli, 1993). Además ha escrito artículos para Nueva Luz, Scultura, Art News, Historia de la Fotografía (UK) y otras revistas.

Dictó conferencias en instituciones como la Universidad de Notre Dame, La Universisdad del Estado de Texas en San Marcos, El Museo de Arte de Naples en Florida, la Rice University en Houston, el Instituto Smithsonian en Washington D.C., y la Galería Aperture de New York, entre otros.

Originaria de Los Angeles, Ferrer estudió en el Wellesley College y en la Columbia University Actualmente vive en Brooklyn, New York.

 

Imágenes:

01. Discos paisa installed at BRIC House, Brooklyn, New York, in the exhibition Art Into Music, 2104
02. Aguas con Tláloc, 2014, from the series Discos paisa
03. Ecos del rancho, 2014, from the series Discos paisa
04. Juramentos rotos, 2014, from the series Discos paisa
05. Las guitarras quiebran, 2014, from the series Discos paisa
06. Noche en el Savoy, 2014, from the series Discos paisa
07. Para todo mal, 2014, from the series Discos paisa series
08. Para medirle el agua a los tamales, 2014, from the series Discos paisa

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Arturo Meade

Arturo Meade, born in Mexico City and now based in Brooklyn, NY, has produced an important body of work examining aspects of Mexican culture that uses both visual and aural means. Meade works with the material platforms of music, using old record albums (often, old DJ cast offs found in used record stores), collaged images, and music itself, to create multi-layered dialogues between the complex layers of Mexican history from the pre-Hispanic to the modern era. The visual and auditory installation Discos Paisa, first exhibited in the exhibition Art into Music at BRIC House in Brooklyn, includes a grid of some fifty second-hand record album covers that he has collaged with imagery drawn from the entire arc of Mexican history. We see an image of Tlaloc, the Aztec rain god, collaged over a classical record, and another album covered with images of a pre-Hispanic figurine and romanticized images of rancheros, Mexican cowboys. With such arrangements of imagery, Meade aims to express the complexity of cultural identity in a nation where even ancient history remains visible on the landscape, and where everyday life is shaped by both pop culture and proudly-held traditions.

Each album in the Discos Paisa series includes a playlist authored by Meade; he uploads the lists to a public website that can be accessed in the gallery space. The playlists document a broad range of Mexican music from the stereotypical and expected (salsa, mariachi) to the lesser known (son huasteco, narco corridos). The work titled Noche en El Savoy – illustrated with an example of the kind of brutalist concrete architecture typical to institutional building projects in Mexico in the 1960s – is accompanied by a playlist featuring popular dance music of the era – mambo, danzón, and rumba (this playlist can be accessed at http://8tracks.com/arturomeade/noche-en-el-savoy).
In Meade’s project, music and visual art history work together to connote a multifaceted history of indigenous forms, foreign influence, and new cultural forms. Discos paisa suggests that Mexican culture (and identity) defy categorization or a simple, linear narrative. Monumental stone architecture, for example, is a manifestation of both pre-Hispanic temples and 20th-century architecture. Musical forms also cross mutate and are reimagined; at times they remain stubbornly provincial. In giving form to this historic landscape, Meade suggests the critical role of art and music in offering a nuanced sense of cultural identity that is plural and ever morphing.

Elizabeth Ferrer
Brooklyn, New York, 2014

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Elizabeth Ferrer is Vice President for Contemporary Art at BRIC, a cross-disciplinary arts and media organization in Brooklyn.. From 2001 to 2007 she was an independent curator in New York, involved in museum and editorial projects focusing on modern and contemporary art and photography in the U. S. and Mexico. Prior to this, Ferrer held the positions of Director at the Austin Museum of Art and Gallery Director at the Americas Society, a center for Latin American affairs in New York.

For BRIC, Ferrer has launched the BRIC Biennial, Brooklyn’s first biennial exhibition series, and has curated numerous solo and group exhibitions of contemporary art. Other major curatorial projects include En Foco/In Focus, Selected Works from the Permanent Collection, a nationally touring exhibition in 2011-12, and the 2007 Embracing Mexico: Mariana Yampolsky: Life and Art, sponsored by the Mexican Cultural Institute and co-sponsored by the UBS Art Gallery in New York. Her major monographic publication on the pioneering modernist photographer, Lola Alvarez Bravo, (Aperture, New York, 2006), was accompanied by a traveling exhibition that was shown at Notre Dame University and the Smithsonian Institution, Washington D.C., among other venues. Her exhibitions have also been seen at such museums and galleries as the Mexican Cultural Institute, Washington, D.C.; the Scottsdale Museum of Art, Arizona; and the University of Texas, Austin.

Ferrer is author of numerous publications and has contributed to books and major exhibition catalogues. In 1993, she acted as co-editor of the Museum of Modern Art’s landmark publication, Latin American Artists of the 20th Century. Other publications include Lola Alvarez Bravo (New York: Aperture Foundation, 2006; Spanish edition co-published by Turner Libros and the Fondo de Cultura Económica, Mexico City); La Vida Brinca: A Book of Tragaluz Photographs by Bill Wittliff (Austin: University of Texas Press, 2006); The True Poetry: The Art of María Izquierdo (New York: Americas Society, 1997); and A Shadow Born of Earth: New Photography in Mexico (New York: American Federation of Arts, Universe Books/Rizzoli, 1993). She has written articles for Nueva Luz, Sculpture, Art News, History of Photography (U.K.), and other magazines.

She has lectured at such institutions as Notre Dame University, Texas State University, San Marcos; the Naples Museum of Art, Florida; Rice University, Houston; the Smithsonian Institution, Washington, D.C.; and the Aperture Gallery, New York; The Museum of Modern Art, New York; and El Museo del Barrio, New York.
Originally from Los Angeles, Ferrer studied at Wellesley College and Columbia University, and is now based in Brooklyn, New York.

 

 
 
 

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